Antallet af familier med to biler er steget kraftigt i Esbjerg Kommune. Autoværkstedet Søndergaard Biler gør det nu muligt at booke online og få en præcis pris på eksempelvis et serviceeftersyn.
Der er rigeligt at se til for børnefamilier. Og førsteprioriteten er sjældent at ringe rundt til forskellige autoværksteder for at finde den bedste pris på en tandremsudskiftning. Derfor lancerer Søndergaard Biler, der er en del af værkstedskæden Bosch Car Service, nu en unik form for online booking, hvor kunden blot skal indtaste bilens registreringsnummer, og så viser systemet nøjagtige priser på en lang række værkstedsydelser til netop den bilmodel.
"Et serviceeftersyn er ikke bare et serviceeftersyn. Der er stor forskel på, hvilke og hvor mange kontrolpunkter vi skal igennem alt efter bilens model, brændstof og alder, og det giver selvfølgelig forskellige priser," forklarer Jacob Mortensen, der er kædechef i Bosch Car Service.
Bosch Car Service har udviklet systemet over en længere periode, og medarbejderne i Søndergaard Biler i Bramming har fodret systemet med en masse prisdata på de forskellige biltyper.
To biler, flere værkstedsbesøg
I Esbjerg Kommune er antallet af familier med to biler vokset markant.
I 2009 havde 11,2 procent af kommunens familier to biler, og i 2019 var andelen vokset til 16 procent.
Samtidig er der også kommet flere familier til kommunen, hvilket betyder, at det reelle antal af familier med to biler er vokset fra 6466 til 9598 – en stigning på 48,4 procent.
"Med flere biler kommer der også flere reparationer og flere ture til værkstedet.Vi vil gerne gøre det nemt for de travle familier at booke tid ved mekanikeren, og med vores faste og gennemskuelige priser kan man booke helt uden ubehagelige overraskelser på regningen," siger Jacob Mortensen.